DONALD FAGEN

 

#5
DONALD FAGEN
g4 g f f
Cmaj7 Bm7+5 Bbmaj7 Am7+5
a4 a g g c5 g4 g
Dmaj7 Dbm7+5 Cmaj7 Bm7+5 Ebmaj6/9 E7+9+5
G6 Gsus2/f
This is the day
G/A Ebmaj7-5/f
Of the expanding man
G6 F6
That shape is my shade
G/A Cmaj7-5/D
There where I used to stand
Fmaj9 E7-9 Am7
It seems like only yesterday
Bb13
I gazed through the glass
E7
At ramblers
B7(no5)
Wild gamblers
Dm/B E7 Bm7-5/f E7+9+5
That's all in the past
G13 Ebmaj7-5/f
You call me a fool
b4 a d5 c
G/A F13-5add9
You say it's a crazy scheme
G13 F13
This one's for real
Gmaj7/a A13
I already bought the dream
Fmaj9 E7-9
So useless to ask me why
a4 ab g
Am7 Gm7 Bbmaj7/c Gb9+5 Fmaj9
Throw a kiss and say goodbye
C/E
I'll make it this time
D9 Fmaj7/g F/G
I'm ready to cross that fine line
Am7 Em7
I'll learn to work the saxophone
Dm7 Cmaj7
I'll play just what I feel
c4 c
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
Drink Scotch whisky all night long
C/E Fmaj7 Am7
And die be hind the wheel
Em7
They got a name for the winners in the world
Dm7 Cmaj7
I want a name when I lose
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
They call Alabama the Crimson Tide
C/E C/F Am7
Call me Deacon Blues
Em7
(Deacon Blues )
brass:
f#4 e a b d5 bb4 g g
Dmaj7 Dbm7+5 Cmaj13 Bm7+5 Ebmaj9/6 E7+9+5
Esus2/g Ebmaj7-5/f
My back to the wall
a3 bb c4 D a3
G/A F13
A victim of laughing chance
Esus2/g F13
This is for me
G/A Cmaj7-5/D
The essence of true ro mance
Fmaj9 E7-9 Am7
Sharing the things we know and love
Bb13
With those of my kind
E7
Li bations
B7(no5)
Sen sations
Dm/B E7 Bm7-5/f E7+9
That stagger the mind
Gmaj13 Ebmaj7-5/f
I crawl like a viper
b4 a d5 c
G/A F13-5add9
Through these su burban streets
Gmaj13 F13
Make love to these women
Gmaj7/a A13
Languid and bitter sweet
Fmaj7 E7-9
I'll rise when the sun goes down
a4 ab g
Am7 Gm7 Bbmaj7/c Gb9+5 Fmaj9
Cover every game in town
C/E
A world of my own
D9 Fmaj7/g F/G
I'll make it my home sweet home
Am7 Em7
I'll learn to work the saxophone
Dm7 Cmaj7
I'll play just what I feel
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
Drink Scotch whisky all night long
C/E C/F Am7
And die be hind the wheel
Em7
They got a name for the winners in the world
Dm7 Cmaj7
I want a name when I lose
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
They call Alabama the Crimson Tide
C/E C/F Am7
Call me Deacon Blues
Em7
(Deacon Blues )
brass: rhodes:
f#4 e a b d5 bb4 g g ab d5 g
Dmaj7 Dbm7+5 Cmaj13 Bm7+5 Ebmaj13 E7+9+5
brass
e5 D b4 e5 D b4 g a
Cmaj7 Em
sax solo:
|A13 |D7+9 |G13 |B7+9 |
e4 a f# g
|Em7 |A9 |C/F F#7+9+5 |D/G B7+5 |
brass
e5 D b4 e5 D b4 g a
Cmaj7 Em
|A13 |D7+9 |G13 |B7+9 |
e4 a f# g
|Em7 |A9 |C/F F#7+9+5 |D/G B7+5 |
g4 g f f
Cmaj7 Bm7+5 Bbmaj7 Am7+5
a4 a g g
Dmaj7 Dbm7+5 Cmaj7 Bm7+5 Ebmaj9/6 E7+9+5
G6 Ebmaj7-5/f
This is the night
b4 a d5 c
G/A F13-5add9
Of the expanding man
Gmaj13 Ebmaj7-5/f
I take one last drag
Gmaj7/a A13
As I ap proach the stand
Fmaj9 E7-9
I cried when I wrote this song
a4 ab g
Am7 Gm7 Bbmaj7/c Gb9 Fmaj9
Sue me if I play too long
C/E
This brother is free
D9 Fmaj7/g F/G
I'll be what I want to be
Am7 Em7
I'll learn to work the saxophone
Dm7 Cmaj7
I'll play just what I feel
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
Drink Scotch whisky all night long
C/E C/F Am7
And die be hind the wheel
Em7
They got a name for the winners in the world
Dm7 Cmaj7
I want a name when I lose
Bbmaj9 Am7 G6 Gb7-5 Fmaj7
They call Alabama the Crimson Tide
C/E C/F Am7
Call me Deacon Blues
Em7
(Deacon Blues )
brass:
f#4 e a g d5 g
Dmaj7 Dbm7+5 Cmaj13 Bm7+5 Ebmaj13 E7+9+5
b4 g a
|G6 |Gsus2/f |G/A F13-5add9 | |
b4 g c5
|Gmaj13 |Ebmaj7-5/f |G/A D13+11 | |
|Fmaj9 |E7-9 |Am7 |Bb13 |
|E7 |B7(no5) |Dm/B E7 |Bm7-5/f E7+9+5 |
b4 g a
|G6 |Gsus2/f |G/A F13-5add9 | |
e4 c D
|Gmaj13 |Ebmaj7-5/f |G/A D13#11 | |
|Fmaj9 |E7-9 |Am7 |Bb13 |
|E7 |B7(no5) |Dm/B E7 |Bm7-5/f E7+9+5 |
b4 g a
|G6 |Gsus2/f |G/A F13-5add9
(100 Songwriterów Wszech Czasów, 2015)

* * *

The Nightfly (1982)

Wojciech Mann w "Pół Perfekcyjnej Płyty", to były czasy... ✂ "I.G.Y.", "Maxine", "New Frontier", "The Nightfly"

Kamakiriad (1993)

Jako sympatyk smooth-fusionowego oblicza Steely Dan, często sięgam po ten krążek - zazwyczaj, zgodnie z konceptem literackim i okładką, w samochodzie. Bo choć ustępuje on (odrobinę) poziomem The Nightfly (o Gaucho i Two Against Nature nie wspominając), to wydaje się na tyle niezobowiązujący i zrelaksowany, że "wchodzi jak w masło". Fagen rzuca kilka spośród swoich jazz-funkowych pereł ("Snowbound" i "Countermoon" to Donald na szczycie swej gry), a Becker ukręca typowo wypolerowany, pełnopasmowy sound. Leniwymi popołudniami - bezcenne.
(T-Mobile Music, 2012)

Morph the Cat (2006)

Nie przestraszcie się konceptu - ponoć nominalnie facet dzieli się tutaj swoimi spostrzeżeniami i niepokojami doby post-WTC. W praktyce to jak zwykle u Fagena kapitalna kolekcja niewybaczalnie inteligentnych i funkujących w skali mikro fusionowych kawałków o starzeniu się. Co najmniej każdy fan Steely Dan powinien sprawdzić. Co najmniej. Rekomendowane z lampką koniaku.
(T-Mobile Music, 2011)

Sunken Condos (2012)

Jedna z niewielu nowych płyt zachwalanych w "Trójce", których da się słuchać...

* * *

"Rok Fagenowski" potrwa jeszcze tylko kilkanaście dni – artysta skończył 70 lat w styczniu 2018. Więc trochę nadrabiam zaległości – ale warto przypominać, że solówki TYPIARZA "nieczęsto, niejednokroć" ocierają się o poziom cynicznego laidback-fusion-popu późnego etapu formacji macierzystej, a to chyba nie wymaga komentarza. Z czterech albumików wyłoniłem dwadzieścia słodko-gorzkich cukiereczków, a to moja prywatna piąteczka:

1. I.G.Y.
2. Countermoon
3. H Gang
4. Snowbound
5. Miss Marlene
(2018)